Voorjaarsconcert 'Primavera en Espagňol'

Gepubliceerd op 30 maart 2023 om 08:57

Zaterdag 13 mei 2023, 16.00 uur

Opstandingskerk, Wilhelminaweg Woerden.

Het Woerdens Kamerkoor verlegt zijn grenzen. Na het succesvolle jubileumconcert in november 2022 met o.a. het Requiem van Mozart boort het koor met het programma Primavera en Espagňol nieuwe muzikale bronnen aan.

Het brengt op zaterdag 13 mei in de Opstandingskerk te Woerden een selectie van Spaanstalige liederen door de eeuwen heen. Gezongen worden werken van o.a. Juan del Encina (1469-1530), Manuel Oltra (1922-2015) en Javier Busto  (1949-), maar ook bewerkingen van traditionele volksliederen zoals Al paňo fino en El Vito. Vreemde eend in de bijt is de Engelse componist Bob Chillcott (1955-) die met zijn Cuatro Baladas Amarillos voor vrouwenkoor de beroemde dichter Federico Garcia Lorca heeft willen eren. Ook Manuel Oltra heeft zijn Tres canciones de amor getoonzet op teksten van Lorca, die aan de vooravond van de Spaanse burgeroorlog in 1936 werd vermoord door nationalistische milities. De composities kenmerken zich door een rijk zuidelijk kleurenpalet waarin Moorse invloeden duidelijk hoorbaar zijn. Dit zien we ook terug in de volksliederen die getypeerd worden door vrolijkheid en zonnige passie. Het kamerkoor betreedt met dit programma een nieuw uitdagend muzikaal terrein met wonderschone verrassingen.