Gepubliceerd op 12 oktober 2017 om 13:00

Het Woerdens Kamerkoor heeft er zin in!

Het is altijd weer een feest om een groot werk in te studeren. Dit keer het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach. Een glorieuze compositie van de meester van de barok.

Als we op 16 december aanstaande een (verwachtings)volle Petruskerk inkijken en het Jauchzet, Frohlocket inzetten, gloriëren ook wij, en met ons onze dirigent Willem Blonk. Waar het tijdens de repetities tot wanhoop van Willem nog wel eens ontbrak aan de nodige concentratie, heeft hij ons nu aan een touwtje. Als een menner staat hij op de bok, een bemoedigend glimlachje om zijn lippen. Alle ogen zijn op hem gericht en bij de eerste klanken van het orkest weten we dat het vanavond weer genieten wordt. Ineens is de concentratie er wel.

Cantates en koralen worden met overtuiging ingezet, diminuendo en crescendo klinken waar ze horen te klinken en de coloraturen parelen foutloos uit onze kelen. Orkest, solisten en koor vormen wonderwel weer een geheel. Roffelende pauken, schallende trompetten en kwikzilverachtige violen kondigen een blijde boodschap aan. Zoveel is al duidelijk. De kerk wordt ondergedompeld in vrolijkheid. De gezichten van de mensen klaren op. Ze voelen dat er iets moois staat te gebeuren. En dan precies op het goeie moment knallen wij eruit: “Juicht, jubelt, sta op en prijs de dag! De maanden van voorbereiding betalen zich nu uit.

Ik nodig u van harte uit deze bijzondere gebeurtenis met ons mee te beleven.

Toon Janssen, voorzitter